Zastosowanie produktów FERTAN

Usuwanie rdzy i korozji z podwozia

Faza 1 – Po pierwsze podwozie powinno zostać oczyszczone z kurzu, brudu, oleju, smaru oraz silikonu. Zaleca się użycie myjki ciśnieniowej.

Faza 2 – Następnie nanieś FERTAN na mokre podwozie za pomocą pistoletu natryskowego pod ciśnieniem ok. 1-3 barów. Pozostałości starych warstw zabezpieczających podwozie powinny być usunięte tak dalece, jak to tylko możliwe. Dotyczy to także pozostałości preparatu PVC, który jest często stosowany w obszarze mocowania silnika. Preparaty i warstwy dobrze przylegające do podwozia mogą pozostać, ponieważ nie istnieje tam problem korozji. Jednak należy dokładnie sprawdzić, czy nie ma tam miejsc, gdzie rdza podniosła lakier i wdarła się pod niego. Przy odnawianiu klasycznych samochodów zawsze zaleca się całkowite usunięcie

Przed zastosowaniem ochrony końcowej, co jest możliwe w okresie 6 miesięcy od zakończenia fazy 2, podwozie należy ponownie dokładnie przepłukać wodą. Jeśli nie zamierzamy zastosować pokryć woskowych, uzyskana w ten sposób ochrona wystarczy na 6-12 miesięcy.

Pokrywanie podwozia wolnego od rdzy po wcześniejszym zastosowaniu produktu FERTAN

Użytkownik pojazdu powinien przede wszystkim być świadom wymagań, którym będzie musiało sprostać podwozie w przyszłości. Tylko wtedy wybrana powłoka może przynieść oczekiwany efekt, a odnawiany pojazd może być chroniony przez długi czas. W przypadku pojazdów używanych tylko latem lub głównie na pokazach częstym wymaganiem jest pokrycie spodniej strony podwozia np. kolorem karoserii. Taka powłoka może być skutecznie zabezpieczona całkowicie przezroczystym woskiem PROTEWAX BP 527. Jest ona również bardzo odpowiednia dla mocowań zawieszenia oraz części układu kierowniczego. Nie jest jednak zalecana do pojazdów które są używane przez cały rok i są wystawione na działanie soli na drogach w okresie zimowym. W tym przypadku należy użyć bardziej wytrzymałej powłoki. Jeśli na skorodowanym podwoziu użyto preparatu FERTAN®, musi być ono najpierw przepłukane wodą; jeśli to możliwe, należy użyć myjki ciśnieniowej. Następnie może być nałożona odpowiednia powłoka, stosownie do konkretnych wymagań.

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych decyzji:

a) Lakier w kolorze karoserii. W takim przypadku lakier może być nałożony bezpośrednio na warstwę preparatu FERTAN (zgodnie ze wskazówkami producenta), a następnie można nałożyć wosk dla zakończenia procesu. Może to być zarówno PROTEWAX BP 527 (jak wcześniej wspomniano), lub (częściej) UBS 220 – transparentny wosk do karoserii.

b) W sytuacji, gdy wymagania w stosunku do zabezpieczanego panelu są bardzo duże (na przykład całoroczna eksploatacja), jako bazy można użyć FERPOX (jednofazowy podkład epoksydowy) lub OVER 4. Obydwie powłoki mogą być później lakierowane.

c) Jeśli nie mamy zamiary stosować warstwy lakieru, można użyć jednej z kilku powłok: OVER 4 SPS (czarna) lub OVER 4 SPG (szara) służą jako długotrwała ochrona karoserii lub warstwa chroniąca przed odłamkami kamieni lub żwirem; można też użyć samego wosku (np. UBS 220).

Bardzo ważne jest zrozumienie, że w przypadku pojazdów, których konstrukcja podlega naprężeniom lub są używane w ciężkich warunkach (np. kabriolet czy 4×4), zawsze zaleca się stosowanie nietwardniejących powłok, jak np. UBS 220. Ta giętka warstwa prawie nigdy nie pęknie – w przeciwieństwie do pokryć, które twardnieją. Jeśli pęknięcia pojawią się w warstwach uszczelniających, stają się one idealnym miejscem do powstawania nowej korozji!